lördag 11 april 2009

Katapult och tåg

Påsklovet är här och jag är tillbaka i Ske-å igen och hälsar på hemma hos min kära mor. Riktigt kul att vara tillbaka och få träffa familjen, Jonathan och Colin har ju redan blivit så himla stora fast sötare ungar finns dock inte :) Vänner har jag dock inte hunnit med att träffa ännu men det ska nog finnas tid till det med.

Under tiden jag varit hemma nu har spelat en del brädspel och jag tänkte ta och passa på att tipsa om två brädspel som jag starkt kan rekommendera. För er som tycker att spel som 'trivial pursuit, monopol och fia med knuff eller dylikt är bra sällskapsspel och allt man behöver, eller att brädspel som inte finns att köpa i en svensk leksakabutik är sånt som bara nördar håller på med... well F U! Seriöst, kan inte förstå varför folk ska behöva vara så fördomsfulla när det gäller brädspel?

Det första spelet jag vill rekommendera är Ticket to ride Europe. Spelet går ut på att köpa/bygga tågbanor i europa. Du får både poäng för att bygga banor men också för att bygga ihop banor mellan specifika destinationer som man får på kort som delas ut i spelets början och som bara du själv känner till. Ett spel för 2-5 personer med en speltid på ungefär 30-60 min. Reglerna är enkla och lätta att lära sig men det krävs ändå att man tänker efter när man spelar. Du får bara ett visst antal kort per runda och det finns begränsat med turer att bygga så välj dina turer med omsorg annars köper någon annan den före dig.


Det andra spelet är Carcassonne, ett spel där man turas om att lägga ut en bricka av spelbrädet för att bygga ihop städer, vägar, kloster etc. På dessa kan du välja att placera ut 'meeples' och den som har flest meeples på en stad när den är färdigbyggd får poäng för den. Det finns också en drös med olika expansioner med extra regler som t.ex. för draken "Gluffs" som äter upp meeples, torn som gör att man kan kidnappa andras meeples och en katapult med vilken man skjuter in brickor på planen med varierande resultat. Helt sjukt kul spel, förmodligen för att man kan djävlas så mycket med dom andra man spelar med ;) Spelet är för 2-6 spelare och tar allt från 45 min till 2-3 timmar beroende på hur många expansioner och regler man väljer att spela med. Vill du ha ett riktigt kul nytt spel där inte bara allt handlar om tur är det här spelet ett måste. Jag kan nästan lova att alla som provar det kommer vilja spela det om och om igen.

Inga kommentarer: