torsdag 16 april 2009

Fynda i fyndlådan

Om du någon gång har varit inne på Game eller liknande spelbutiker så har du säkert sett att dom brukar ha en stor låda eller korg med begagnade spel. För det mesta finns är det bara gamla skitspel till PS2 men det kan faktiskt vara värt att gräva igenom hela korgen för helt plötsligt hittar man ett riktigt gulkorn. Idag gjorde jag ett sådant fynd.

"Upp upp ner ner väster höger vänster höger B A", Konami koden, eller The Konami Command, finns det en mer kultförklara kod än den? Kanske mest känd för att ge 30 liv i Contra (Probotector i Europa) men listan den har figurerat i är lång. Konami har producerat en hel uppsjö av grymt bra spel och spelserier som just Contra, Castelvania, Silent Hill och Metal Gear, huvudsakligen actionfyllda spel men det många inte vet är att Konami faktiskt har producerat några av de absolut bästa rpg spelen genom tiderna, Suikoden. Tyvärr så blev denna spelserie relativt okändai Europa av någon anledning. vet egentligen inte riktigt varför men kan vara för att det första suikoden spelet släpptes 1995, dvs två år innan Final Fantasy 7 släpptes och det var ju först efter FF7 som rpg blev en mer accepterad spelschanger i Europa...så många bra spel vi missade....

Hur som helst, för hela 75 kr fick jag köpa Suikoden V, ett spel som jag velat ha sedan det släpptes. Vad som gör Suikoden spelen så speciella är att de finns 108 olika karaktärer som man rekrytera ofta genom olika små side quests. De flesta kan delta direkt i strider medan andra öppnar affärer, badhus, restaurang, odlar grödor, tillåter dig at fisk och en massa annat. Det finns den klassiska turn based battlen men det finns också alltid någon typ av mer taktiskt krigföring där du styr enheter av din arme i stora slag samt en typ av one on one battle som kan liknas en advancerad form av sten påse sax. Har du aldrig spelat Suikoden och gillar rpg så ge Suikoden en chans för du kommer inte bli besviken...så länge du undviker Suikoden IV, det svarta fåret i familjen...pirater...vad fasen tänkte dom på?

Införskaffade samtidigt ett annat spel, också för 75 kr, som jag inte vet något om men det såg intressant ut: Stella Deus The Gate of Eternity. Ett strategi rpg som på bilderna fick tankarna att vandra mot Final Fantasy Tactics. Det har fått rätt bra betyg på IGN (7.7) så det ska bli spännande att testa. Frågan är ju dock när fasen jag ska kunna få tid över till att spela? Ska ju hinna me så himla mycket nu innan sommaren och jag har ju redan Oblivion som jag tänkte att jag skulle ta mig igenom. Man kan ju fråga sig varför jag köper spel när jag inte har tid att spela dom?

Inga kommentarer: