fredag 4 juli 2008

Fritidskemist

Sommaren är här men ändå känns det som jag har fått arbeta deltid som kemist, det är alltså vinproduktionen till nollningen som har påbörjats.
Det tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på att komma igång med den men nu så står det, efter en massa jobb med sterilisering och blandande,två stycken 30L damejanner med 23 liter vin i vardera i min dusch och bubblar till då och då. Jäsningstiden är beräknad till 10-15 dagar plus 5-10 dagar extra för starkvin. Det krävs även ett par dagar för stoppning av jäsningen och omtappning så i värsta fall kan det ta upp mot en månad att bli klar med första omgången.


En positiv sak med mitt nya boende är att det är ganska varmt inomhus, vilket gynnar jäsningen eftersom den ska ske vid en temperatur på 22-26 grader och det brukar vara runt 25 inne på toan. Förhoppningsvis betyder det att jäsningen går rätt fort.
Ett av de vanligaste problemen med att göra vin är tydligen att man inte kan köra jäsningen i rätt temperatur vilket gör att det tar för lång tid att jäsa det och vinet blir dåligt. Den andra bra saken med mitt boende är att det finns en matkällare där det är betydligt svalare vilket är bra när man ska stoppa jäsningen.


Det jag dock inte visste vara hur mycket arbete som man var tvungen att lägga ner på att ens komma igång med jäsningen samt alla saker som behövdes till. Vart fasen kan man få tag i ett 250ml mätglas? Var typ runt hela stan och letade men hittade inget, slutade med att jag fick köpa en vas som hade nästan samma form bara för att jag skulle kunna använda jäsmätaren. Blir nog att införskaffa sig ett ordentligt mätglas från kemiförådet i Umeå om det blir drickbart vin och jag ska fortsätta att göra mer vin i framtiden.


Men ja, jag hoppas jag hinner en omgång till av det vin jag gör nu så jag slipper använda 7 dagarsvin för att göra de två andra omgångarna innan det är dags för insparken. Smakar tydligen mest bara jäst så det vore kul att kunna undvika det. Men om inte så är det ju inte jag själv som ska dricka det utan det är nollorna :)



1 kommentar:

FluffysFailure sa...

Ett helt klart intressant projekt, du får skriva en recension när det blir vin av finkeln =)