söndag 27 juli 2008

Final Fantasy with no fantasy

Har efter många om och men slutligen spelat mig igenom Final Fantasy IX. Troligen det kanske sämsta spelet i serien som jag annars älskar, väntar med spänning på XIII... Men ja, spelet hade den kanske tunnaste storyn av alla spel och striderna var otroligt långsamma. Det klassiska limit-break systemet var det sämsta någonsin...tja, egentligen kan fanns det väl inget som var bra med nian. Normalt sätt brukar jag bli ledsen över att ett Final Fantasy spel är slut men med nian så var det snarare, jaha, det var visst slut nu, var det där sista bossen alltså? Jaja, what ever.

Något som dock störde mig var en scen just innan sista bossen, något monster som inte haft nästan något med storyn att göra till just i slutet står och pratar om döden och yada yada yada jag har redan gett upp med att följa denna dåliga story, när han plötsligt citerar Yoda från star wars episode one, the phantom menace. Inte bara andemeningen utan ordagrant säger han "Fear leads to anger....anger leads to hate....hate leads to suffering..." Hade till och med speldesignerna tröttnat på spelet så mycket när de skulle göra slutet att de inte orkade hitta på något eget utan väljer att stjäla citat från en Star Wars film? Fast på något sätt känns det passande att de stjäl ett citat från den sämsta Star Wars filmen till det sämsta Final Fantasy spelet.




Inga kommentarer: