fredag 17 oktober 2008

Plugg och kanelbullar

Den senaste tiden i skolan har varit allt annat än lugn. Föreläsningar på morgonen och långa dagar med plugg på Medicinska Biblioteket. Ett tag snittade jag på runt 8 timmars plugg varje dag veckorna före tentan som var den 10 oktober. Inte nog med det så var det ett Seminarie intryckt där också som jag skulle hålla, det jag beklagade mig om tidigare. "Oxidative stress response in bacteria" var mitt ämne som jag skulle föreläsa om i 20 minuter på engelska för nästan halva klassen plus vår kursansvarig i Mikrobiologi och basal molekylärbiologi samt vår programansvarige. Som om det inte var tungt nog skulle seminariet hållas på engelska och allt skulle dessutom filmas. Något nervös var man helt klart. Nu så här i efterhand känns det dock som om det gick ganska bra men jag har inte vågat titta på skivan med filmen ännu...

Så vad gör man för att fira att seminariet var avklarat? Jo man passar på att fira kanelbullens dag som var den 4 oktober (seminariet var den 2 oktober) med några klasskompisar och ser på film. Alltid trevligt att ha en anledning till att få baka något och jag hade faktiskt aldrig gjort kanelbullar innan dess. Resultatet uppskattades också hjärtligt av klasskompisarna som var med och firade. För er som aldrig heller har provat baka egna kanelbullar så rekommenderar jag följande recept:

Kanelbullar (ca 60st)

Du behöver:
1 pkt jäst (50g)
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt margarin
1 dl vit sirap
1 tsk salt
1–2 tsk stött eller mald kardemumma
14 dl vetemjöl (ha alltid tillgång till mer för utkavling och så)
ägg till pensling
pärlsocker
bullformar

Fyllning:
200 g rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
4 msk mald kanel

Gör så här:

1. Värm mjölken till 37°C. Lös upp jästen i lite av mjölken i en stor bunke och häll sedan i resten av mjölken. Skär margarinet i bitar och tillsätt det tillsammans med socker, salt, karde­mumma och det mesta av mjölet.

2. Arbeta degen kraftigt tills den är blank och smidig, tillsätt ev mer mjöl om så behövs. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min på en rums­varm och dragfri plats.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Dela degen i två bitar och forma till stora bullar. Låt bullarna vila någon minut innan du kavlar ut dem. Rör under tiden ihop margarin, socker och kanel till fyll­ningen till en smidig smet.

4. Kavla degen med lätta tag till två rek­tanglar, ca 60x25 cm, med så raka kanter som möjligt. Lyft degen emel­lan­åt och mjöla under­till så att degen inte fastnar.

5. Bred på fyllningen. Rulla ihop från lång­sidan, inte för hårt. Skär/klipp varje rulle i ca 30 bitar. Ställ bitarna med snittytan uppåt i bullformar eller direkt på en bakpappersklädd plåt. Täck bullarna med bak­duk och låt dem jäsa
ca 30 min. Värm ugnen till 250°C.

6. Tryck försiktigt på en bulle. Om degen snabbt höjer sig är den färdigjäst. Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen 5–8 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Njut gärna med att stort glas kall mjölk till.

Fick precis veta att jag klarade mikrobiologitentan så nu kan man kanske festa lite extra. Fast det är bara om jag lyckas ta mig till Lollo i helgen. Inte allt för pigg på att festa när man är förkyld. Fast man kanske rent av lyckas driva ut förkylningen?

2 kommentarer:

Therese sa...

Grattis till den avklarade tentan! Nu blev man ju bullsugen också, kanske måste göra egna snart igen... Syns på festen imorrn! Och se till att bli frisk ;)

Anonym sa...

Oj, Andreas nu var det länge sedan sist jag var in på din blogg! Har missat flera nya fantastiska inlägg! Grattis till tentan! Du är duktig du! Och på tal om bak, var det inte så att herr Boman lovade mig det hemliga receptet på världens mest underbara morotskaka?! Jo, visst var det så! Kram